Waarom ik kinderen laat bewegen tijdens bijlessen

Een week of twee geleden deelde ik dit artikel van Klasse op mijn Facebookpagina. Het gaat over een leraar die wiskunde combineert met beweging. Exact hetzelfde als wat ik doe tijdens bijlessen die ik geef. Maar waarom eigenlijk?

Om te beginnen omdat het gewoon stukken leuker is dan oefeningen maken op een blad papier. En aangezien ik het liefst heb dat ze me graag zien komen, probeer ik de oefentijd zo aangenaam mogelijk te maken. Met een bal, vliegenmepper of loopspel dus. Maar naast het leuke aspect zijn er ook wetenschappelijk bewezen positieve effecten.

Zo neemt de concentratie toe tijdens of vlak na het bewegen. Dit komt door een verhoging van stoffen in de hersenen (dopamine en norepinephrine) die dan weer voor meer aandacht zorgen. Ik denk dat we allemaal wel kunnen meespreken over de dip die we krijgen als we te lang achter onze computer zitten. Bij kinderen is dit net hetzelfde als ze te lang stil moeten zitten en moeten nadenken.

De verbeterde concentratie is een voordeel op korte termijn maar ook op lange termijn valt er wat te rapen. Bewegen is goed voor de doorbloeding en dus ook voor die van je hersenen. Daardoor worden er nieuwe zenuwcellen aangemaakt en komen er meer verbindingen tussen die zenuwcellen. Blijkbaar worden er trouwens dezelfde gebieden aangesproken in de hersenen door bewegings- en cognitieve vaardigheden. Dat is allemaal geen slecht nieuws voor het leervermogen.

Niet iedereen leert op dezelfde manier. Sommigen vertellen graag luidop, anderen zijn heel visueel ingesteld en nog anderen zetten leerstof het liefst om naar een lied. Maar er zijn ook kinderen (en volwassenen) die het best bewegend leren. Vijf keer springen wanneer ze de oplossing van 3 plus 2 moeten geven bijvoorbeeld. Voor die groep is bewegend leren een bijkomstig voordeel.

In de praktijk werk ik vaak met een bal of vliegenmepper om te automatiseren. Ik gooi of trap een bal naar het kind terwijl ik een som zeg. Hij/zij werpt hem terug en geeft de uitkomst. Of ik leg verschillende kaartjes met getallen neer en het kind moet met de vliegenmepper op het juiste antwoord kloppen. Het klinkt eenvoudig maar meer moet dat vaak niet zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *