11 tips om stress te verminderen

29stress

De vakantie zit er bijna op. Voor mij dan toch, onder jullie zullen er wel zijn die al lang terug aan het werk zijn en die nog vakantie gaan hebben. Maar in september begint de ratrace van het dagelijkse leven meestal voor iedereen toch wel terug: werk, hobby, huishouden … Plus dat de dagen korter worden en er niet meteen zicht is op vakantie. Ingrediënten genoeg dus voor een goede portie stress. Daarom wil ik jullie (en mezelf) alvast wat tips geven voor als het weer zover is. Of nog beter: om te voorkomen dat het zover komt.

1. Neem op geregelde tijdstippen een moment om te zitten en je te concentreren op je ademhaling. Ik doe dit sowieso ’s morgens maar probeer ook overdag minstens één moment te vinden om dit te doen. Een goede website hiervoor is Do nothing for two minutes. Je hoort het geruis van een zee en mag twee minuten lang je toetsenbord of muis niet aanraken. Doe je dat toch dan begint de teller opnieuw vanaf 2 minuten af te tellen.
2. Als je niet zo van de ademhalingsoefeningen bent, denk dan aan een plek waar je graag bent en meestal weinig stress hebt. Bij mij is dat de zee maar het kan eender welke plaats zijn.
3. Zeg niet overal ja op. En ook niet overal nee. Probeer in eerste instantie te antwoorden dat je erover zal nadenken. Doe dat dan ook en laat dan pas weten wat het wordt. Zegt je gevoel “nee”, laat het dan ook een “nee” zijn.
4. Maak een wandeling tijdens je middagpauze.
5. Zorg dat er me-time in je week voorzien is. Hou bv. één avond per week vrij waarop je iets doet dat je graag doet.
6. Beweeg trager en rustiger. Als we stress krijgen, gaan we vaak automatisch kortere en hevigere bewegingen maken. Waardoor we, of ik althans, nog opgefokter raken. Door het tegenovergestelde te doen, word je ook kalmer vanbinnen.
7. Organiseer en plan tijdig. Stress komt bij mij vaak doordat ik te laat vertrek, iets te lang laat liggen of te veel ineens wil doen. Zorg voor een goede dag- en weekplanning en je bent al heel wat stress te slim af.
8. Begin de dag rustig. Wie zich al eens overslapen heeft, weet dat de kans er dan dik inzit dat je de rest van de dag als een kieken zonder kop rondloopt. Ik heb een heel ochtendritueel dat toch wel een uur in beslag neemt, maar dat ook meteen één van mijn favoriete delen van de dag is.
9. Gebruik een geurende olie. Ooit deed ik een druppel lavendelolie op mijn zakdoek maar ik schaamde me elke keer als ik mijn neus moest snuiten. Als je er niet mee inzit dat iedereen ruikt dat je je zakdoek boven gehaald hebt, is dat niet zo’n probleem. Anders kan je het beter oplossen door een bakje met wat water en een paar druppeltjes olie erin neer te zetten op bv. je bureau. Een geurkaars kan natuurlijk ook. Lavendel is dus een goed idee, maar ook munt, eucalyptus of citrus zijn goed in het verjagen van stress.
10. Stop met “ik moet” en “ik zou”. Start met “ik wil”. “Ik wil mijn huis poetsen” klinkt helemaal anders dan “Ik moet mijn huis poetsen”.
11. En een laatste die zeker voor mezelf geldt: vraag hulp. Niemand kan alles altijd alleen doen. Accepteer hulp die aangeboden wordt en als niemand dat doet, vraag er dan zelf achter. Zonder je te schamen of je ongemakkelijk te voelen.

Welke tips heb jij om te ontstressen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *