Waaraan herken je stress?

Wat een domme vraag! Ik hoor het je denken. We weten allemaal dat we van stress een opgejaagd gevoel krijgen, een verkrampte nek hebben en misschien ook wel wat hoofdpijn als kers op de taart. Maar de lichamelijke kenmerken zijn vaak pas de laatste die opduiken, als we al een tijdje onder de stress zitten. Het is dus eigenlijk zaak om er daarvoor al tijdig bij te zijn.

Eerst even een korte uitleg wat stress precies is. Eigenlijk feitelijk is het iets positief. Uh? Jep, toch als we gaan kijken naar onze verre verre voorouders. Zij kregen stress als ze één of ander wild dier tegenkwamen. Door die stress werden er hormonen aangemaakt zoals adrenaline en cortisol. Dat was nodig om op een deftige manier te kunnen vechten of op de vlucht te kunnen slaan. Wanneer het gevaar geweken was, nam de stress terug af en werden er weer andere hormonen aangemaakt die het lichaam terug in rust brachten.

Dit alles wordt onbewust geregeld door ons zenuwstelsel. De “fight or flight”-impuls zorgt ervoor dat we in actie kunnen komen tegen een mogelijke bedreiging. In deze tijden is dat normaal gezien geen wild dier meer maar eerder een vervelende situatie of persoon. Omdat je snel moet kunnen reageren, wordt ons lichaam razendsnel klaargemaakt om te vechten of te vluchten. De “rest or digest”-impuls daarentegen is een stuk trager. Het duurt dus langer om ons lichaam terug kalm te krijgen dan dat het duurt om het op te peppen. Daarnaast kan de energie die opgewekt wordt om te vechten of te vluchten niet weg want we zitten negen kansen van de tien stil op het moment dat er zich iets stresserend voordoet.
Wie dus vaak een mogelijke bedreiging ervaart, geeft zijn lichaam niet voldoende kansen om te herstellen. Dit zorgt voor, in die volgorde, mentale klachten, verandering in gedrag en uiteindelijk lichamelijke klachten.

Je kan stress dus veel sneller herkennen. Als je last krijgt om je te concentreren of van een zeer schommelende gemoedstoestand dan weet je hoe laat het is. Heel vaak krijgen we ook zin in allerlei ongezonde voeding (suiker!). Pas daarna krijgen we last van onze nek en rug, van hoofdpijn, van hyperventilatie en ik-weet-niet-wat-nog-allemaal.

Een heel eenvoudige tip als je stress ervaart: schud het letterlijk van je af. Zwaai je armen, benen, lijf en hoofd heen weer. Door voor beweging te zorgen, kan de spanning in je lichaam weg.

One thought on “Waaraan herken je stress?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *