Verander je zelfbeeld

Als jij in de spiegel kijkt, zie jij jezelf dan zoals je “werkelijk” bent of stel je jezelf negatiever of positiever voor? Ik zet werkelijk tussen aanhalingstekens omdat alles natuurlijk gekleurd is.
Mijn zelfbeeld is de laatste jaren hard veranderd. En eigenlijk ook best snel waardoor ik soms besef dat hoe ik naar mezelf kijk, niet helemaal overeenkomt met hoe ik echt ben. Hoewel ik mezelf soms nog altijd zie als een bang en verlegen dutske, ben ik dat eigenlijk niet meer. Afwachtend en rustig passen misschien beter bij mij nu.

Je zelfbeeld is de manier waarop naar jezelf kijkt. Het zijn gedachten die je hebt. Iets dat relatief gemakkelijk aan te passen valt dus. Die ideeën over jezelf hebben dan weer een invloed op je gevoel: je zelfvertrouwen. En het is natuurlijk mooi meegenomen als je daar genoeg van hebt. Je straalt dat uit en gaat succeservaringen beleven. En dat draagt alleen maar bij aan dat positieve zelfbeeld. En dan is de cirkel rond.

Eigenlijk is het dus vooral zaak om jezelf beter te leren kennen en lief te zijn voor jezelf. Ik geef je enkele oefeningen om je zelfbeeld te vergroten.

    1. Als je ’s ochtends in de spiegel kijkt, zeg dan iets positief over jezelf tegen jezelf. Dat kan gaan over je uiterlijk maar ook over iets dat je goed gedaan hebt of over hoe je je voelt.
    2. Vergeef jezelf. Iedereen maakt fouten, leer eruit en move on. Wat voor zin heeft het om de hele tijd superstreng te zijn voor jezelf?
    3. Denk eens na welke dingen jou energie geven. Waar word je blij van? Doe er daar elke week minstens één van.
    4. Wees je bewust van je gedachten en buig ze om als ze negatief zijn. Vermijd absolute termen als altijd, nooit, iedereen, niemand…
    5. Verschuil jezelf ook niet achter het excuus “dat je nu eenmaal zo bent”. Bekijk wat er positief is aan een bepaalde eigenschap en waar je voor moet opletten.
    6. Schrijf eens op wat je leuk vindt aan jezelf en wat niet. Zorg dat het zo objectief mogelijk is. Dat wil zeggen dat je over jezelf niet gaat zeggen dat je veel te dik bent maar dat je wat overgewicht hebt als je bijvoorbeeld naar je BMI kijkt.

Door deze oefeningen toe te passen, ga je jezelf beter leren kennen en ga je jezelf op een positieve manier benaderen.

Ik wil nog een video delen met daarin een meditatieoefening om meer zelfvertrouwen te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *