Zelfzorg // Kleine stapjes


Zelfzorg inbouwen in je dagelijkse leven is niet gemakkelijk. Maar wel noodzakelijk zoals ik in deel 1 van deze serie al uitlegde. Geen tijd hebben is een vaak gebruikt excuus maar is dat wel zo? Hoe lang duurt het om drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent? Om even gewoon stil te zitten? Om een paar bladzijden te lezen in een goed boek? Nog geen 10 minuten en ik kan het weten want ik doe deze dingen.

Daarom wil ik vandaag even met jou stilstaan bij welke kleine dingen je kan doen om tijdens de dag voor jezelf te zorgen. En dan heb ik het over hele kleine dingen. Een wereldreis maken kan een perfect voorbeeld zijn van zelfzorg maar daar hebben de meesten onder ons inderdaad geen tijd of geld voor. Dat maakt ook niet uit. Kleine stapjes brengen je uiteindelijk ook heel ver en het is stukken gemakkelijker wandelen dan met gigantische stappen vooruit te willen gaan.

Wat kan je doen?

Ik vroeg je vorige keer al of er misschien al dingen zijn die je doet, gewoon voor jezelf. Als dat zo is: geweldig! Blijf dat zeker doen. Als dat niet zo is, of je hebt het gevoel dat het niet voldoende is, kijk dan eens terug naar de vijf gebieden waarop je aan zelfzorg kan doen: fysiek, mentaal, sociaal, praktisch en spiritueel. Bedenk per gebied één activiteit die niet lang duurt maar waar jij toch plezier en rust uit kan halen. Wie graag ideeën op wil doen op elk van deze gebieden, kan een spiekbriefje downloaden in de bibliotheek. Heb je hier nog geen toegang toe? Laat je e-mailadres dan onderaan dit artikel achter.

Hoe maak je daar in godsnaam tijd voor?

Heel simpel: door het in te plannen. Zet het letterlijk in je agenda. Dat heeft twee voordelen: je wordt eraan herinnerd en het verzetten ervan is net iets lastiger dan wanneer het er gewoon niet staat. Kijk wat haalbaar is. Misschien heb je vandaag geen tijd om te gaan wandelen tijdens je middagpauze maar lukt dat morgen wel. Plan dan vandaag iets anders en morgen het wandelen.

Let op voor de valkuil van het te verzetten. Of van te denken dat je nog altijd geen tijd hebt. Je kiest ervoor om tijd te maken. En ja, het kan zijn dat er dan andere dingen moeten wijken. Maar die wachten wel tot er een geschikter moment aankomt.

Het handigste is trouwens om er echt een soort van routine in te krijgen. Zo zitten heel wat zelfzorgmomentjes bij mij tijdens mijn ochtendroutine ingebouwd. Verder zijn dinsdag- en donderdagavond mijn sportmomenten. En om half 10 loopt er een alarm af waardoor ik weet dat het tijd is om mijn laptop uit te zetten, de waterkoker aan te zetten en mijn boek te nemen.
Door op vaste momenten voor jezelf te zorgen, wordt het vanzelf een gewoonte en moet je er op den duur niet meer bij nadenken. Het is dan gewoon tijd voor jezelf. Punt.

Het is trouwens niet de bedoeling om elk stukje van zelfzorg elke dag aan bod te laten komen. Als je tijdens één week aandacht hebt geschonken aan elk aspect, ben je supergoed bezig!

Ik hoop dat je ik hiermee al wat op weg heb gezet om meer en beter voor jezelf te gaan zorgen. Welke kleine acties ga jij wanneer inplannen?

Volgende week wil ik je, in het laatste deel, tools en tips meegeven die mij ondersteunen om goed voor mezelf te zorgen.

Wil je graag de 30 ideeën om voor jezelf te zorgen downloaden? Ga dan naar de bibliotheek of laat je e-mailadres hieronder achter en ontvang het wachtwoord om toegang te krijgen.



One thought on “Zelfzorg // Kleine stapjes”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *