Zelfzorg // Tools die je kunnen helpen

Vandaag lees je hier deel 3 van mijn Zelfzorgreeks. Als je deel 1 en 2 gemist hebt, kan je die hier alsnog lezen:

Zelfzorg is iets waar je bewust tijd voor vrij moet maken en over moet nadenken. Dat is altijd handiger als je enkele hulpmiddelen hebt die je hierbij helpen.

Een notitieboekje
Dit kan je echt voor heel veel verschillende zaken gebruiken. Bij mij ligt er één naast mijn bed dat dient om de dingen waar ik gelukkig van ben geworden die dag in op te schrijven. Je kan het ook gebruiken als dagboek of als inspiratieboek.

Gewoontetracker
Als je jezelf nieuwe gewoontes wilt aanleren, is het belangrijk om het vol te houden. Door elke dag bij te houden of je bv. gelezen hebt, zal je dat sneller als gewoonte zien. Ik gebruik hier een app voor maar je kan het ook bijhouden in bv. een bullet journal. Gebruik Google even met als zoekwoorden “bullet journal” en “habit tracker” en je vindt genoeg voorbeelden.

Boeken of podcasts
Zorg ervoor dat je altijd minstens één boek of podcast hebt waar je iets van bij kan leren.

Ontspannende muziek
Maak voor jezelf een playlist aan met daarin muziek waar jij helemaal relaxed van wordt. Eventueel kan dit achtergrondmuziek zijn om bij te mediteren.

Routines
Dit hangt weer wat samen met de gewoontes. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk en voer een aantal routines in je leven in. Dit kan gaan over een ochtendroutine maar even goed over een routine in verband met het weekmenu of de administratie.

Dit was het laatste artikel in de serie Zelfzorg. Ik hoop dat je ermee aan de slag kan! Laat me weten wanneer je er dingen van probeert want ik ben heel erg benieuwd hoe het voor jou uitdraait.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *