Wanneer het je allemaal te veel wordt

Een tijdje terug had ik het gevoel dat ik te veel hooi op mijn vork nam. Alles leek plots onoverkomelijk, ik had het gevoel dat ik alles alleen moest doen, dat ik nergens nog tijd voor had… Het was met andere woorden even een periode dat het me allemaal te veel werd. En dat zal voor velen onder jullie wel herkenbaar zijn. Maar ja, wat doe je dan?

Eigenlijk is het niet gek dat het ons soms te veel wordt. We willen allemaal werken, sporten, familie en vrienden zien, vers koken, er goed uitzien … Mijn to dolijstjes zijn in zo’n periodes eindeloos en wat ik het eerste laat vallen, zijn eigenlijk net de dingen waar ik tijd voor zou moeten maken: sporten, vrienden en familie, ontspannen. Op zo’n momenten word ik een echte zeurkous. Niet op mijn werk maar wel thuis, tegen mijn vriend. Gelukkig voor mij blijft hij kalm en gelukkig voor hem zijn er dingen die ik doe om zo’n “het wordt me allemaal te veel”-gevoel aan te pakken.

Ontspan
Ik heb met mezelf een aantal afspraken: dinsdag- en donderdagavond zijn sportavonden, de computer gaat om half 10 uit en de tijd daarna gebruik ik om te lezen. Eerlijk is eerlijk: de eerste afspraak is ook de eerste die ik laat vallen als ik het echt druk heb. Enerzijds is dat jammer, anderzijds zou ik mezelf alleen maar meer stress bezorgen als ik door per se te willen sporten die tijd niet aan iets anders kan besteden. En zolang ik dat sporten geen weken achter elkaar laat vallen, kan ik er mee leven.

De tweede afspraak durft al eens uitlopen maar meestal wordt mijn laptop (en GSM trouwens ook) uitgeschakeld om half 10. Dan kruip ik met een boek en een tas thee in de zetel totdat ik ga slapen. Als ik een boek lees, ben ik even helemaal weg van de wereld dus voor mij is dat de ideale ontspanning.

Kijk wat voor jou ontspanning is. Tijdens welke activiteit vergeet jij even tijd en ruimte? En probeer dat minstens één keer meer liefst vaker in te plannen tijdens de week. Maak ook echt een afspraak met jezelf om hier tijd aan te besteden.

Schrap
Kijk eens welke taken je kan doorschuiven naar een later moment of naar iemand anders. Hulp vragen is misschien niet gemakkelijk maar wel oké! Ook afspraken die je eigenlijk niet ziet zitten en die je kan afzeggen, kan je best laten vallen. Ik ben geen kei in het vragen van hulp, wil graag laten zien dat ik het allemaal wel kan. Maar sommige dingen kan iemand anders nu eenmaal beter. Of ze hebben er misschien meer tijd voor. Ook ik moet mijn trots dan opzij zetten maar ik probeer dat toch te doen dan.

Schrijf alles op
Wat mij ook helpt, is alles opschrijven wat ik moet of wil doen. Ik heb een to dolijst en een routine om alles gedaan te krijgen maar ik ben ook maar een mens dus af en toe schiet mijn systeem tekort. Door gewoon alles op te schrijven waar ik aan denk of waar ik mee bezig ben, creëer ik weer rust in mijn hoofd. En heel vaak blijkt het in mijn hoofd ook allemaal iets erger dan wanneer ik alles op papier heb staan. Helemaal wanneer ik alles ga inplannen. Ik schrijf dan in mijn agenda letterlijk op wanneer ik wat ga doen. Heel vaak blijk ik dan toch tijd genoeg te hebben.

Praat er met iemand over
Zoals ik al zei, word ik in zo’n periode een echte zeurkous tegen mijn vriend. Dat is misschien niet leuk maar lucht wel op. Mijn vriend is het type niet om zich hierin druk te maken en hij komt ook niet aanzetten met oplossingen. Eigenlijk is hij dus de ideale “zeurpartner”. Zoek jezelf ook zo iemand. Iemand die gewoon naar je luistert, niet oordeelt en geen oplossingen geeft.

Wees lief voor jezelf
Niemand voelt zich altijd tip top in orde. Gun jezelf af en toe een moment dat het minder goed gaat maar zorg er wel voor dat je op die momenten goed voor jezelf zorgt. Neem de tijd!

Ik hoop dat deze tips je kunnen helpen. Laat een reactie achter als je jezelf hierin herkent of als je zelf nog tips hebt om hiermee om te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *