Hoe zorg ik ervoor dat ik (bijna) niks vergeet?

Jarenlang kon ik mijn agenda en mijn taken gewoon onthouden. Als iemand een afspraak wou, kon ik bij het horen van de datum zeggen of ik nog vrij was of niet. Als ik een taak kreeg, werd die uitgevoerd ook al had ik het nergens genoteerd. Totdat ik doorkreeg dat het wel lastig werd om het allemaal te onthouden. En dat het al eens iets langer duurde voordat een bepaalde datum mij iets zei. Dus begon ik alles in apps te steken. Daar heb ik zo mijn systeem voor. Dat geef ik je graag mee in deze post.

Om te beginnen probeer ik alles uit mijn hoofd te halen en in een app te steken. Dat heeft twee voordelen: het geeft me rust en ik vergeet het niet. Afspraken zet ik dus direct in mijn agenda. Taken die ik krijg, steek ik in de inbox van Wunderlist. Eén keer per dag, meestal ’s avonds, sleep ik de taken naar de juiste lijst en zet ik er eventueel een datum bij waarop ik de taak moet doen.
Ik heb ook een app voor ons boodschappenlijstje: myShopi. Als er iets op is, probeer ik dit direct aan de boodschappenlijst toe te voegen. Al moet ik toegeven dat daar nog wat werk aan is.

Eén keer per week hou ik een algemene review. Dat wil zeggen dat ik de afgelopen week bekijk in mijn agenda en eventuele taken aanvul in Wunderlist. Ik bekijk ook de komende maand in mijn agenda om eventuele toekomstige taken al te noteren. Als ik daarmee klaar ben, bekijk ik alle lijsten om te checken of er taken zijn die ondertussen niet meer nodig of al gebeurd zijn.
Als alle lijsten up to date zijn, kijk ik ze allemaal na. Taken die ik in de volgende week wil of moet afwerken, krijgen een ster. Tijdens de komende week kan ik dan gemakkelijk zien waaraan ik moet werken.

’s Morgens kies ik er een aantal taken uit en plan ik die in mijn agenda in. Hiervoor gebruik ik verschillende kleuren: blauw is voor mijn privézaken, hierin gebruik ik soms ook geel voor leuke dingen aan te duiden, roze is voor alles i.v.m. mijn bijberoep en groen voor schooltaken en -afspraken.
Het inschatten van de tijd die ik nodig heb, vind ik wel het moeilijkste. Soms gebeurt het dus weleens dat een taak niet af geraakt is. Dat is dan jammer. Ik schuif ze dan door naar de volgende dag of een ander moment waarop ik wel de tijd heb om eraan te werken.

Het lijkt misschien veel werk maar als je deze manier van werken gewoon bent, valt het wel mee. Je krijgt ook tijd doordat je niet achter de feiten aan holt en je een planning opstelt.

Ik ben benieuwd hoe jullie ervoor zorgen dat je de controle wat behoudt. Zijn er bepaalde systemen of apps die jullie gebruiken?

3 thoughts on “Hoe zorg ik ervoor dat ik (bijna) niks vergeet?”

  1. Ik leef eowat op de herinneringsfunctie van mijn gsm. Maar ik word er tegelijkertijd gek van. Ik hoor mezelf wekelijks ‘laat me met rust!’ snauwen naar dat ding. Dringend tijd voor verandering dus…

    1. Dat snap ik! Ik zet de pushmeldingen van bv. Wunderlist ook bewust uit. Je kan in de app herinneringen instellen maar dat doe ik zelden of nooit. Ik word ook zenuwachtig van te veel bliepjes of trillingen. 🙂

  2. Zo’n systeem brengt inderdaad rust, ik kan niet zonder!
    Zelf werk ik met Google Calendar (gedeeld met manlief zodat we elkaars agenda zien). Elke ochtend krijg ik daar een mail van met wat die dag gepland staat. Daarnaast heb ik in Evernote een ’lange termijn todo-lijst’ die ik regelmatig aanvul. Dit zijn grote, niet terugkerende taken.
    ’s Morgens maak ik mijn todo-lijst. Daarvoor bekijk ik mijn agenda, vul ik aan met dagelijkse/wekelijkse todo’s en dan zie ik welke ‘lange termijn todo’s ik er nog bij kan nemen.
    myShopi gebruik ik ook, ik vul die 1x per week in. Alles wat we vaak in huis halen staat in de favorieten, zo is dat snel gedaan 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *