Tips om van je telefoonverslaving af te komen

Een tijdje terug was ik tijdens het joggen naar deze podcast aan het luisteren over digitale detox. Daarin vertelden ze dat er dus jongeren zijn die tijdens het gezellig samenzijn met hun partner die activiteit onderbreken om hun smartphone te checken. Say what?!

Ik ben de laatste om te beweren dat ik zonder smartphone kan. Het is me nog niet echt overkomen maar de keren dat ik nog maar dacht dat ik mijn gsm vergeten was, kreeg ik al een lichte paniekaanval. Maar om te zeggen dat ik ook verslaafd ben, dat vind ik een brug te ver. Omdat ik er waakzaam voor ben. Omdat ik een aantal dingen toepas om ervoor te zorgen dat ik soms ook minder afhankelijk ben van dat ding. De volgende tips pas ik zelf toe en helpen me om niet constant met dat ding bezig te zijn:

Tip 1:
Zet je smartphone ’s avonds op vliegtuigstand. Ik had het hier al eens over. Vanaf een uur of half 10 gaat mijn smartphone onherroepelijk op vliegtuigstand zodat ik het laatste uur van mijn dag zonder dat ding door kan brengen. Het eerste uur van de dag probeer ik die vliegtuigstand trouwens ook nog op te laten staan.

Tip 2:
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik maar een drie- à viertal keer per dag mijn sociale media mag checken. Standaard is dat ’s morgens, ’s middags, in de late namiddag en net voordat ik ‘m op vliegtuigstand zet. Ben je niet gedisciplineerd genoeg om je hieraan te houden? Er bestaan apps die je helpen door deze apps uit te schakelen tijdens bepaalde tijdstippen.
Ben je benieuwd naar welke apps je het vaakste gebruikt? QualityTime voor Android en Moment voor iOS meten je telefoon- en appgebruik. Ik heb deze nog niet uitgetest maar ben het wel van plan. En ga los achterover slaan denk ik.

Tip 3:
Zet zoveel mogelijk meldingen af. Ik deed het al langer voor e-mail, Instagram, Facebook en Pinterest maar doe het sinds kort ook voor Whatsapp. Alle meldingen van groepschats heb ik ofwel uitgeschakeld ofwel op stil gezet. Omdat ik met momenten gek werd van dat getril als het spitsuur was in zo’n groep, maar ook wel omdat ik elke keer de neiging heb om mijn gsm vast te nemen als ie bibbert. Ook al weet ik dat het niet dringend is.

Tip 4:
Las eens een dag zonder gsm in. Of toch op z’n minst zonder internet. Ik moet bekennen dat het zeker meer dan tien jaar geleden moet zijn dat ik nog zonder gsm op stap ben geweest. Nu ik dat zo typ, vind ik dat eigenlijk onvoorstelbaar lang! Wat ik onlangs wel heb gedaan, was een dag lang internet afzetten. Mijn laptop heb ik die dag niet aangeraakt en op mijn gsm had ik mobiele data en wifi uitgeschakeld. Ik ben die dag niet gek geworden en vond dat eigenlijk wel voor herhaling vatbaar.

Tip 5:
Installeer geen of zo weinig mogelijk spelletjes. Ik merk in mijn omgeving dat die, vaak nog meer dan sociale media, echte tijdvreters zijn. Als je ze niet installeert, kan je ze niet spelen en weet je niet wat je mist.

Hoe is het met jouw gsm-gebruik gesteld? Zijn er tips die jij zelf toepast om het gebruik te beperken?

Als extraatje voor abonnees op mijn nieuwsbrief, zit er in de bibliotheek een gratis schema voor een digitale detox in 7 dagen. Log in en vind jouw gratis exemplaar. Heb jij nog geen toegang tot deze pagina met gratis freebies? Laat je e-mailadres hier dan snel achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *