Ochtendritueel van voedingscoach Karolien

Ochtendrituelen zijn voor mij een belangrijk onderdeel van een goede start van mijn dag. Bij iedereen is dit anders en daarom vind ik het interessant om de ochtendrituelen van anderen te leren kennen. Deze week is dat het ochtendritueel van Karolien Hermans ofwel Kantien Karolien. Karolien wil als voedingscoach mensen helpen om zich beter en energieker te voelen. Daarnaast deelt ze op haar blog lekkere en gezonde recepten en leuke weetjes. Je vindt er ook online programma’s die je bijvoorbeeld van je suikerverslaving afhelpen. Ik ben benieuwd hoe haar ochtendritueel eruit ziet.

Ben je een ochtendmens?
“Mijn ideaal uur om op te staan is 7.30u. Zonder wekker word ik automatisch en uitgerust wakker om 7.30u. Sinds ik dat weet, zet ik steevast mijn wekker om 7.45u. Zo geef ik mezelf de kans om natuurlijk wakker te worden. Moest dat dan toch nog niet gebeurd zijn, is die wekker een hulpje. Ook op dagen dat ik later in bed ben gekropen, hou ik mij er aan om op te staan rond dat uur. Je lichaam heeft een inwendige klok en zal ook beter werken als je elke dag start rond hetzelfde uur. Ik merk ook aan mezelf dat ik op deze manier het meeste energie heb doorheen de dag. Als ik langer blijf liggen en mijn dag start pas rond tien uur, merk ik dat heel mijn ritme om zeep is en dan weet ik dat er een chaotische dag volgt. Haha.”

Hoe ziet jouw vaste ochtendritueel eruit?
“Ik start elke dag door in mijn bed te denken: “Allright. De max. Dit wordt een wijze dag. Ik ga er voor kiezen om enkel de toffe dingen op te merken vandaag en alle negatieve dingen te negeren.”
Vervolgens sta ik op en ga ik naar de badkamer. Daar zet ik vrolijke muziek op, zoals Born to be alive.
Dan borstel ik m’n huid met een lufa-borstel. Dit stimuleert m’n lymfen en activeert je lichaam.
Daarna doe ik m’n gezicht: reinigen, oliën en me opmaken met biologische make-up. Al m’n beautyproducten zijn trouwens biologisch.
Hierop volgt de mondhygiëne: ik poets m’n tanden (met bio-tandpasta) en schraap m’n tong. Aangezien je lichaam een hele nacht afvalstoffen heeft verwerkt en uitgestoten, is het beter om die afvalstoffen uit je mond en van je tong te verwijderen voor je gaat ontbijten. Anders gaan die samen met je ontbijt gewoon weer mee naar binnen.
Dan kleed ik me aan en ga ik naar de keuken om een groot glas water te drinken. Dit activeert de spijsvertering.Vervolgens ga ik 10 tot 20 minuten mediteren via een applicatie ‘Headspace’.Dan is het tijd voor ontbijt. Dit varieert, naargelang waar ik zin in heb op dat moment.
Om de dag écht te starten, begin ik graag met iets productiefs. Go!”

Wat zou je ’s morgens graag vaker doen maar lukt je tot nu toe niet?
“Yoga en dansen”

Wat eet jij ’s morgens?
“Dit varieert: pap van boekweit-vlokken, 2 eitjes met avocado, een smoothie met eiwitpoeder, glutenvrije pannenkoeken, quinoa met kokosmelk… Het hangt er vanaf waar ik zin in heb.”

Stel dat je ’s morgens wakker wordt en al geen zin hebt om op te staan: wat doe je dan om jezelf toch te motiveren?
“Mezelf de vraag stellen wat ik vandaag kan doen zodat mijn dag toch een topdag zal worden.”

Heb je het graag stil tijdens je ochtend of zet je liever muziek op?
“Beide: vrolijke muziek in de badkamer om wakker te worden en stilte en rust bij het ontbijt.”

Wat is jouw tip om de dag goed te starten?
“Neem je tijd. Sta vroeger op en plan bewust tijd voor je ochtendritueel in. Dit zal je veel meer energie geven dan een half uurtje langer slapen en rush rush. Stress is dodelijk voor je energiepeil EN voor je humeur.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *