5 tips om te voorkomen dat je crasht

Onlangs las ik het boek Wake-up call van Tommy Browaeys. Hier haalde ik, naast heel wat herkenning, ook tips uit om ervoor te zorgen dat ik goed voor mezelf zorg.

Vandaag deel ik met jullie een paar tips uit het boek maar dan op de manier dat ik ze toepas. Volgende week komt er ook een podcast met hem online. Hij vertelt hierin zijn verhaal en wat hem geholpen heeft om er terug bovenop te geraken.

Adem!
Ik volgde zo’n vier jaar geleden relaxatietherapie. Hierbij leerde ik ook om naar mijn buik te ademen. Ik let hier niet de hele dag op, maar op momenten dat ik stress ervaar, probeer ik mijn buik als een ballonnetje op te blazen. Ik doe dat trouwens ook als ik naar het toilet ga. Dat was een tip van de vrouw waarbij ik de therapie volgde. Zo sta je zeker een aantal keren per dag stil bij je ademhaling.

Aandacht
Sowieso probeer ik elke ochtend even te mediteren. Sinds kort doe ik heel kort, twee minuten, een kaarsmeditatie. Het is eigenlijk heel simpel: ik steek een (geur)kaars aan, zet een timer op twee minuten en staar in de vlam tot er een alarm afgaat.
Ook tijdens de dag probeer ik af en toe stil te staan en rond te kijken, te ruiken, te horen …

Yoga
Elke ochtend doe ik een aantal krachtoefeningen. Die sluit ik af met de kindhouding waarbij je op je knieën zit, je lichaam naar voren buigt en dan je hoofd op de grond legt. Ik vind dat een heel ontspannende yogahouding. Tussendoor probeer ik af en toe een yogalesje van bijvoorbeeld Adriene te volgen.

Eet
Gezond welteverstaan. Dat probeer ik het grootste deel van de tijd te doen. Ik snoep weinig, al heb ik mijn periodes, en als ik dan toch snoep, is het vaak met een stukje pure chocolade. Voor de rest ontbijt ik meestal met havermout of granola met fruit. ’s Middags en ’s avonds eet ik normaal gezien altijd groenten en wat koolhydraten. Ik ben geen vleeseter, enkel af en toe een stukje kip. Elke week eet ik één stukje vette vis. Frisdrank drink ik bijna niet, tenzij op verplaatsing soms eens Ice Tea (green). Thuis hou ik het bij water (met een smaakje), thee of zelfgemaakte ice tea.

Beweeg
Sporten is altijd al een stuk van mijn leven geweest. Vroeger turnde en danste ik, tussendoor heb ik heel wat andere dingen gedaan waaronder lopen, fitness en zumba, en nu probeer ik sowieso elke dag iets te doen. Soms zijn dat maar een paar krachtoefeningen ’s ochtends, soms ga ik een toertje lopen. Sinds ik mama ben, wandel ik ook heel veel. Ik heb geleerd dat dat voor mij ook heel ontspannend kan werken. Zeker wanneer ik dat in een bos kan doen. En ja, ook dat is bewegen he!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *